Åldersdiskriminering i arbetslivet

"Du ska ha 5 års arbetslivserfarenhet och 3 års utbildning" - Men hur ska vi kunna få erfarenhet om vi aldrig får en ingång? | För några månader skrev jag ett debattinlägg på Nyheter24 om åldersdiskrimering av främst unga Vi är inte lata och icke arbetsvilliga. Vi får bara aldrig chansen. VI unga kommer inte vara unga för alltid, vi är framtiden. Ge oss en chans att få visa vad vi går för! (Länk till artikeln finner du HÄR)
 
(Andra debattartiklar jag skrivit: Vikthets. ) 
 

Made my sundays

Film, TV-serier = Obligatoriskt att äta något till om ni frågar mig. Dock kommer mina söndagar bli så mer älskvärd och ekonomiska. Bron 3 är tillbaka.
 
Det är sällan jag orkar sitta still och kolla på TV/Film/Serier (hehe, säger hon som kanske har jobbat/praktiserat inom branschen....) Men Bron är för mig så spännande så man varken behöver knapa popcorn, kika på telefon var och varannan minut. = Tecken på lyckad serie.
 
Serien gör mig nästan sugen på att lära mig det danska språket, haha!
Är det någon mer än jag som slaviskt kommer följa serien "Bron" på SvT?
Kan man annat än och älska Sofia Helin/Saga Norén? Nej.

(Klockan 21:00 varje söndag på SvT1) 
 
Publicerat i Tips
Taggar: Broen / Bron / Bron3 / SVT / SVerigesTelevision / SagaNoren / Serietips / SofiaHelin / TVserie
Kommentarer (15)

Tips för dig med sömnproblem.

Jag själv har tyvärr sömnproblem/insomnia/sömnlöshet som yttrar sig på flera sätt. Det hela ledde till sömnpiller som tyvärr inte fungerat så bra. Ps. På punkt 10 finns ett tips som för vissa kan leda till att man somnar på 1 minut!
 
Jag tänkte ge några råd till er som har svårt att sova på kvällarna:
1. Undvik att sova mitt på dagen. Ju mer utvilad du är, desto svårare är det att kunna somna igen.
2.Få in rutin. Hjärnan programmerar sig och lär sig rutinerna. Gå och lägg dig ungefär samma tidpunkt varje kväll. 
3. Rensa hjärnan. Logiskt sett kan väl alla understryka att tankar, idéer snurrar främst på kvällarna? För att rensa hjärnan fortare, skriv ner alla tankar du har i ett block brevid sängen. I alla fall jag upplever att man får svårare att sova om man har en massa tankar som snurrar.
4. Undvik teknik. Jobbigaste punkten som jag borde följa men absolut inte följer. Undvik lysande skärmar som mobil, dator etc minst 1-2 timmar innan läggdags. Ljuset piggar upp oss. Därför kanske punkt 3 kan vara både en avkopplande, analog och old school grej - att rensa tankarna med hjälp av vanligt hederligt block och penna?
5. Lyssna på lugn musik. Flera appar har timer-inställning där musiken slutar automatiskt efter hur länge du ställer in den. 
6. Räkna får. Tillslut kommer du tröttna och somna istället.
7. Undvik sötsaker/koffein. Kaffe = Dricks på morgonen för att bli pigg. Pigg är det minsta du behöver för att somna. Likaså sötsaker gör en upp-piggad = Undvik. 
 
8. Drick inte för mycket. Exempelvis vatten. Då kommer du om du har otur - vakna upp och vara kissnödig dvs du måste kliva upp för att gå på toa. = Förstörd sömn.
9.  Läs en bok/tidning/läxa. Ja, ni som är födda efter sekelskiftet- det finns faktiskt fysiska papperstidningar/böcker kvar. Läs en bok, tidning eller läxa. Det tröttar både ut hjärnan och lite allmänbildning har väl ingen dött av? 
10. 4-7-8 metoden.  Flera påstår att denna fungerar jättebra. För mig gör den tyvärr inte det, men vi alla är olika.
            4-7-8 metoden kan beskrivas som ett naturligt sömnmedel, hälsosamt! Gör såhär:
            1. Ta ett djupt andetag och andas ut med ett "swoosh-ljud".
            2. Stäng munnen, andas in genom näsan och räkna tyst upp till 4 i huvudet.
            3. Håll kvar och håll andan i 7 sekunder.
            4. Efter att 7 sekunder har passerat så öppna munnen och räkna tyst till 8 samtidigt som du andas ut                    genom både näsa och mun.
            5. Upprepa punkt 1-4. Min teori är att det är svårare att hålla sig vaken ju mindre syre man får.
 
Funkade metod nummer 10 eller något annat tips på dig?